Hoe werkt het?

Nieuwe oplaadtechniek

We gebruiken een nieuwe oplaadtechniek; opportunity charging. Dit zorgt ervoor dat lijn 1, zonder de dienstregeling aan te passen, op eindpunt Vechtsebanen tussentijds kan opladen. Dat gebeurt met een zogenoemde ‘reversed pantograaf’: een stroomafnemer die neerzakt op de bus. Zo hoeft er niet op elke bus een pantograaf geplaatst te worden, maar is alleen een stroomontvanger nodig. Een hele grote batterij in de bus is hierdoor niet nodig, waardoor er meer ruimte overblijft voor de passagiers. Voor de energievoorziening wordt 100% Nederlandse windenergie gebruikt.

Worden de bussen ook nog opgeladen op de busremise aan de Europalaan?

Jazeker. Dit gebeurt met een stekker. Er wordt bi-directioneel geladen. Dat houdt in dat op het moment dat er een piek is in de stroomafname, met name in de avonden (wanneer de verlichting aangaat en onze wasstraat volle toeren draait), Qbuzz stroom uit de bus kan halen. We hebben dan minder stroom nodig uit het publieke net, dat dan vaak al zwaar belast wordt. Het terughalen van stroom uit de bus is uniek in Nederland!

Waarom de keuze voor opportunity charging als de batterij al een grote actieradius heeft?

Er is gekozen voor opportunity charging, omdat er zoveel kilometers gereden worden tijdens elke omloop op lijn 1. Een ‘gewone’ batterij zou 2x zo groot zou moeten zijn om rijden zonder tussentijds bij te laden mogelijk te maken, met als gevolg dat er in de bus nog maar plaats voor 30 in plaats van 90 passagiers is. Het mooie van het opportunity charging systeem is dat er veel reizigers mee kunnen en de bus niet uit de dienstregeling gehaald hoeft te worden om bijgeladen te worden. Daar komt bij dat we in de in de winter meer energie nodig hebben, omdat we ervoor kiezen om de nieuwe bussen elektrisch te laten verwarmen. We willen geen dieselverwarming omdat we 100% emissievrij willen zijn. Dit is mogelijk dankzij opportunity charging.